El 777 present al 9è Congrés de la Premsa Comarcal i Local celebrat a Montblanc

777 Comunica

Un centenar de professionals de la comunicació es van trobar ahir, dissabte 21 de maig, a l’antiga església de Sant Francesc de Montblanc per assistir a la 34a Assemblea Ordinària de l'ACPC i el 9è Congrés de la Premsa Comarcal i Local. La jornada la iniciava el president de l’ACPC, Carles Ayats, qui recordava el paper de l’entitat com a “model de comunicació descentralitzat que es nodreix de multitud de capçaleres escampades arreu del territori, on som la referència informativa per a més de mig milió de catalans”. Tot seguit, l’alcalde de Montblanc, Josep Andreu, explicava que “la premsa comarcal ha sabut, a nivell local, recollir el batec del nostre poble, i a nivell més general, ser termòmetre de la societat catalana”. La jornada, organitzada per l'Associació Catalana de la Premsa Comarcal (ACPC) i el setmanari Nova Conca, reunia als associats al lloc on se celebraren les Corts Catalanes de 1414, convocades pel rei Ferran d’Antequera: l’antiga església de Sant Francesc.

Per quart any consecutiu, l’augment d’ingressos publicitaris a l’ACPC han marcat un rècord històric. Carles Ayats, president de l’ACPC, destacava que en els quatre darrers exercicis han crescut un 165%, marcant una fita històrica per a l’entitat. Ayats va remarcar sobretot que “s’ha constatat el relleu generacional que es viu a moltes de les capçaleres associades”. Durant l’assemblea s’anunciava i es sotmetia a votació el relleu en la presidència de l’ACPC. Francesc Fàbregas, editor d’El Vallenc i de Nova Conca i fins ara Vicepresident de setmanaris, substitueix des d’ahir dissabte Carles Ayats, que ha estat al capdavant de l’entitat durant els darrers cinc anys. El president sortint va exposar que deixa el càrrec per raons personals. Al seu torn Fàbregas va agrair a Ayats “el haver posat en ordre una associació que va rebre en els moments més complicats de la crisi i haver‐los marcat el camí a seguir”. També es van renovar dos membres de la junta, amb l’entrada de Montse Dalmau (L’Avenç de Palau d’Anglesola) i Òscar Cabana (La Comarca d’Olot). Des de l’any passat la nostra col·laboradora Carme Paltor (777 Comunica) també forma part de la junta de l’ACPC.

El 9è Congrés de la Premsa Comarcal i Local, presentat per Candela Figueras, productora del programa ‘La Segona Hora’ de RAC 1, va donar el tret de sortida amb la ponència Branded content: una oportunitat per a la Premsa Comarcal, del reconegut publicista Jordi de Miquel, president de l’agència The Colours Box. De Miquel vaticinava que “el model de negoci del futur està en l’anomenada ‘publicitat nativa’ o ‘branded content’”. Ho raonava explicant que “els baners són insuportables i intrusius”. De Miquel va convidar a la premsa comarcal a “pensar en els potencials anunciants i la llista de continguts de proximitat que es podrien vincular”.

Tot seguit, es va presentar el resultat del 8è Premi de Recerca Universitària Premsa Comarcal, patrocinat per CaixaBank i atorgat a la doctora Susana PérezSoler (Universitat Ramon Llull) per Usos de les xarxes socials a la premsa local i comarcal: reptes i oportunitats per a l’empresa periodística. Pérez‐Soler explicava que el projecte “neix de la constatació que les plataformes de comunicació 2.0 estan transformant tant el procés de producció de les notícies com en el de la seva distribució”.

La taula de debat El relleu generacional a la premsa comarcal va reunir a una nodrida representació de joves professionals del mitjans comarcals amb la intenció d’analitzar com s'enfronten al repte de la digitalització i a la captació de noves audiències, tot mantenint la confiança dels lectors tradicionals així com explorant les noves possibilitats de negoci. Anna Torija (Nova Conca) realçava “el valor que té explicar les coses de casa des de casa amb el coneixement de causa que això implica”. Gemma Solé (El Vallenc) ressaltava “el valor que implica el contacte directe i proper amb les entitats i la gent de la vila”, el qual comporta, però, el risc “de que les queixes posen ser molt personalitzades”. Elena Domingo (L'Om, Revista de Riudoms) explicava com “un grup de gent jove de la comarca fa anys vam decidir‐nos ha llançar el primer digital de la zona” i com l’experiència adquirida aquí va servir‐los, per poder‐se “fer càrrec de L’Om quan en aquesta capçalera va arribar el moment de fer un relleu generacional, forçant‐nos a aprendre un nou model de negoci”. Domingo també va reivindicar que des de les universitats es convidi als estudiants “a treballar en premsa comarcal i no es vengui com un segon plat dels mitjans generalistes”, comentari que va despertar els aplaudiments del públic. Òscar Cabana (La Comarca d'Olot) va exposar el procés de com al seu setmanari “es van contractar quatre periodistes joves al darrer any per substituir‐ne d’altres amb el repte que el lector no notés la diferència”. Gerard Bidegain (777 Comunica) argumentava “que el seu repte és explicar al seu públic potencial -que és la societat civil de la vila- que és través de la revista 777 que es poden articular, alhora que guanyar audiències joves”.

Lluís Cucarella, Subdirector General de Premsa Ibérica Digital, va ser l’encarregat de cloure el congrés amb la ponència La transformació digital a la premsa, on va explicar que “cal saber llegir les dades que generen les nostres audiències” i va demanar pensar “en els necessitats de l’usuari”.

Durant la mateixa jornada es va fer el lliurament de la 5a edició dels Premis Premsa Comarcal, que patrocinats per Endesa¸ guardonen les millors portades de l'any i també es van commemorar els aniversaris de totes les publicacions associades que enguany celebren el seu aniversari. El Premi al Reconeixement pel Suport a la Premsa Comarcal el rebia Eugeni Cabanes, Director General de Comunicació d’Endesa, empresa patrocinadora de l’esdeveniment. Cabanes, en el seu parlament, ha reivindicat “la figura dels periodistes en un món en què a les xarxes socials tothom es veu capaç de publicar”, tot recordant que s’ha de tenir en compte que “els lectors ja no són passius sinó que actius”.

Carles Ayats, president sortint de l’ACPC, en el seu darrer acte públic al capdavant de l’entitat, remarcava la importància de la premsa comarcal i local, “compromesa amb la informació de qualitat, el seu territori i la seva gent”. Acte seguit Francesc Fàbregas, nou president de l’ACPC, clausurava l’exitosa jornada assegurant el compromís de l’entitat perquè “cap altre diari local hagi de tancar ni cap periodista perdi el seu lloc de feina”. La seu per a l’edició  2017 de la Convenció de la Premsa Comarcal serà Igualada, de la qual serà amfitriona la publicació La Veu de l’Anoia.

Font: ACPC.

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article