Què passa amb la Residència de Can Comelles?

Encomana de gestió o privatització?

per Àlex Casanovas , Oriol Esteve

A fons

La Residència de Can Comelles
La Residència de Can Comelles

Per què grups de l’oposició han presentat un contenciós administratiu? A què es deu el malestar dels treballadors? En els darrers mesos hem vist com la Residència de Can Comelles s’ha convertit en el centre de la política municipal. El que hauria de ser un indret on regnés la serenor a vegades ha semblat una olla de grills, amb acusacions i retrets per totes les bandes. Posem la lupa sobre la residència i la seva gestió política i parlem amb els actors principals per analitzar la situació.

Fa poc més d’un any l’equip de govern portava a ple una de les decisions més polèmiques del mandat: l’encomana de gestió a l’empresa gironina de titularitat pública, SUMAR, de la Residència de Can Comelles. Ja aleshores la qüestió va aixecar polseguera però en els últims mesos els esdeveniments s’han precipitat.

La Regidora de Gent Gran, Maria Vallejo (PSC), explica que la intenció d’aquest canvi era millorar la qualitat del servei perquè fos més especialitzat i eficaç. “A la pràctica suposa una millor qualitat de vida pels usuaris i cobrir les baixes del personal d’una manera més eficaç. A més ens permet regularitzar contractes de proveïdors no licitats”.

Segons la CUP, el principal partit de l’oposició, aquests arguments són només una cortina de fum. Així ho explica Raquel Montoya, la portaveu municipal de la CUP a una entrevista pel 777: “El que volien era desfer-se d’un problema. La Residència històricament ha portat molts maldecaps a la secció de Recursos Humans de l’Ajuntament. La nova normativa és molt estricte amb les licitacions i encara portava més problemes”.

Un altre punt de discrepància entre ambdós partits polítics és el llenguatge utilitzats. Mentres la CUP o ERC es senten més còmodes parlant de privatització l’equip de govern insisteix que és una encomana de gestió.

“No es pot parlar d’encomana de gestió perquè l’Ajuntament no forma part de l’empresa” argumenta Raquel Montoya. “No ens val aquesta compra minsa de participacions. Està clar que SUMAR funciona com una empresa privada, tot i la seva titularitat”. De fet, la CUP i ERC van presentar a principis d’any un contenciós administratiu contra aquesta encomana de gestió, justificant que perquè aquesta fórmula fos vàlida el consistori hauria de tenir més del 80% de propietat de l’empresa. La denuncia ha estat admesa a tràmit però sembla que el procés no tindrà un desenllaç ràpid.

A tot això, les relacions entre SUMAR i els treballadors van començar amb mal peu. La nova directora de la Residència oferia un tracte excel·lent als avis, segons fonts consultades, però hi havia fortes desavinences amb l’equip de treballadors. A finals de novembre va decidir marxar i a dia d’avui encara no té substitut. Personal de SUMAR visita un parell o tres de dies a la setmana, per realitzar tasques de coordinació.

“Si és una empresa tan especialitzada, com pot ser que encara no hagi cobert la posició de la directora, la més important del centre?” es pregunta la regidora de la CUP. El que és cert és que a la pàgina web de SUMAR s’hi pot trobar una oferta de feina per aquesta posició. A més d’un títol universitari en Psicologia, Treball Social o similar, es requereix dos anys d’experiència com a director tècnic d’alguna institució semblant.

Les relacions entre empresa i treballadors han millorat darrerament

Davant la inquietud dels grups de l’oposició l’equip de govern va decidir crear una comissió de control i seguiment tant tècnica com política. Però en aquest punt també hi ha discrepàncies entre sectors de l’oposició i el govern municipal. La CUP lamenta que l’únic partit de l’oposició que participi a la comissió sigui Ciutadans, i que PSC i ICV siguin els altres components. “Ja no demanem ser-hi nosaltres, però potser algú crític amb l’equip de govern estaria bé” explica Raquel Montoya.

Per altra banda, la regidora socialista defensa que el servei ha millorat substancialment: “S’ha fet un paquet d’inversions de 350.000 euros, per a millores en la instal·lació i en el confort dels usuaris/es, així com la construcció d’una nova i innovadora unitat de convivència per a persones amb demència”.

Jordi Térmens: “Els treballadors denuncien que no tenen la mateixa sensació de seguretat i que reben pressions”

Com han viscut els treballadors de la Residència tots aquests canvis?

Per donar veu als treballadors i conèixer com estan vivint l’encomana de gestió hem parlat amb en Jordi Térmens, president del comitè Unitari de l’Ajuntament d’Esparreguera i Secretari General de la Secció Sindical de la UGT al consistori. Térmens denuncia que “els treballadors no estan igual que quan treballaven per l’Ajuntament, no hi ha la mateixa sensació de seguretat”. Segons ens ha explicat, la sensació dels treballadors al principi era que SUMAR era poc flexible amb el conveni i que van haver de fer certa pedagogia per mostrar a l’empresa quina era la dinàmica de treball a Can Comelles.

Un dels punts que ha generat més tensió entre les dues parts ha estat el calendari laboral, ja que no va ser entregat a principis d’any provocant que la plantilla no sabés del cert durant quines dates havien de treballar. Una cosa semblant ha passat amb dies de lliure disposició, que en més d’una ocasió els treballadors, tot i demanar-los amb mesos d’antelació, no han sabut si l’empresa els hi ha concedit fins pocs dies abans de la data sol·licitada. Aquests i altres aspectes generen un clima de malestar i inseguretat entre els treballadors.

Jordi Térmens: “SUMAR volia que la directora també assistís a l’assemblea general de treballadors del març”

La Regidora de Gent Gran, Maria Vallejo ha desmentit reiteradament que s’estiguin reduint llocs de treball per culpa de l’encomana de gestió. Però ja hi ha hagut quatre baixes voluntàries i acomiadaments fruit d’expedients disciplinaris.

Jordi Térmens recorda que “un dels motius que donava el govern per a justificar l’encomana de gestió era cobrir suplències en casos de baixa i permisos amb més agilitat” i afegeix “ara com ara no hem vist cap diferència, tenim els recursos humans que teníem però amb la plantilla més cremada”.

Un altre aspecte que ha tensat la relació de SUMAR amb els treballadors es va produir el març. A principis de mes el comitè d’empresa va voler fer una assemblea general amb tots els treballadors per poder recollir inquietuds i opinions de la situació laboral a la residència. Des de l’empresa es va insistir en què en aquesta assemblea també hi havia d’assistir personal tècnic de SUMAR, però el comitè s’hi va oposar en considerar que els treballadors no podrien parlar lliurement en presència dels seus caps Per aquest motiu, es va desconvocar l’assemblea i el sindicat va redactar un comunicat on s’exposaven els motius de l’anul·lació denunciant les pressions rebudes. Aquest text no va agradar gens a SUMAR i durant el mes següent es van trencar les comunicacions entre l’empresa i els òrgans sindicals.

L’equip de govern no oculta aquestes discrepàncies, segons Vallejo: “En molts casos hi ha certa aversió als canvis, és un fet humà. Les decisions no han estat ben acollides o enteses pel personal perquè suposa noves pautes, procediments i afegir una formació intensa”.

No va ser fins a l’11 d’abril quan ambdues parts van reunir-se de nou i aquest cop amb un to més cordial. En aquesta trobada es van tractar temes com calendaris, horaris, qüestions de plantilla, formació, consultes individuals, etc. Per tant, hi ha una certa treva en el conflicte que pot ajudar a millorar el clima a la residència. El representant sindical de la UGT Baix Llobregat celebra aquesta concordança, ja que “ni a SUMAR li interessa tenir un comitè en contra ni als treballadors tenir una comunicació trencada amb l’empresa”.

Cronologia

- 1 de juliol de 2017: L’empresa SUMAR SL assumeix la gestió de la residència de Can Comelles. El conveni es considera automàticament prorrogat any a any, excepte que alguna de les parts manifesti per escrit el seu desacord amb tres mesos d’anticipació.

- Octubre de 2017: Es celebren eleccions sindicals i es constitueix el comitè d’empresa amb representació única de la UGT.

- Novembre 2017: hi ha la primera reunió entre empresa i treballadors on es tracten temes i s’acorden relacions reunions mensuals.

- Finals de novembre: La nova directora marxa per desavinences amb els treballadors. Encara no hi ha substitució.

- Gener: ERC i la CUP presenten un contenciós administratiu en contra de l’encomana de gestió. És admès a tràmit.

- Febrer 2018: SUMAR no lliura els calendaris laborals als treballadors.

- 16 de març: es convoca l’assemblea general de treballadors que s’acaba anul·lant perquè SUMAR insistia en què hi assistissin els caps. Les relacions es tensen.

- 6 d’abril: el sindicat es reuneix amb els treballadors per àmbits amb tota normalitat.

- 11 d’abril: nova reunió entre empresa i representants dels treballadors. Es parla sobre calendaris, horaris, qüestions de plantilla, formació, consultes individuals. La relació entre les parts millora.


 

I què en diuen les famílies?

Les persones afectades són les que més hi tenen a dir sobre la qualitat del servei. En el procés d’elaboració del reportatge hem rebut vàries queixes de familiars que porten anys denunciant les mancances de la Residència. “Els problemes venen de lluny” insisteixen. És per això que hem volgut parlar amb l’esparreguerina Júlia Puig, que va arribar a tenir els dos pares a Can Comelles i que ha viscut de molt a prop el funcionament de la residència en els darrers anys.

Júlia Puig: “Els problemes venen de lluny, però sembla que s’està posant fil a l’agulla”

“Ni treballadors, ni polítics. I els pobres avis què?” Júlia Puig té molt clara quina és la prioritat: la qualitat del servei als avis. “Sóc molt crítica amb el debat polític. Qualsevol canvi en la gestió ha d’estar pensat per millorar les condicions dels avis, no per qüestions econòmiques o laborals”.

Mestre de professió, Júlia Puig posa l’exemple de les vacances per evidenciar la diferència de criteris entre els usuaris de la Residència i els treballadors: “Els avis necessiten estabilitat i comptar amb una certa continuïtat, no pot ser que cada dos per tres es vagin canviant els cuidadors perquè els acabes desconcertant”. Tot i això, no vol que el seu testimoni s’entengui com una crítica als treballadors, ja que entén perfectament la importància i duresa de la professió. “Crec que sovint no es valora prou la seva feina. Sé per experiència que psicològicament és molt dur. Treballes amb persones d’avançada edat i convius amb la mort molt a prop”.

“Ni treballadors ni polítics, el que realment importa són els avis”

Tot i això, explica que ha vist una millora en algunes temes. Tot i que encara hi ha reparacions que van lentes sí que ha notat més disposició: “Crec que estem posant el fil a l’agulla. Hi ha un objectiu clar i una línia a seguir. SUMAR és una empresa especialitzada i es nota, tot i que no acabo d’entendre com pot ser que triguin tant a trobar una directora”.

Què està fent SUMAR a Can Comelles?

 

Davant d’aquesta situació només ens queda veure què hi ha de dir l’empresa que va rebre l’encomana de gestió: SUMAR SL. Pel que ens han explicat, quan van agafar el comandament de Can Comelles el juliol passat es van trobar “una residència organitzada i orientada a les necessitats dels treballadors i no tant a la dels usuaris” segons indica Estanis Vayreda, director general de SUMAR. La posició de l’empresa és la d’equilibrar els horaris de la plantilla (de qui en destaca una bona voluntat) pensant amb els usuaris. El responsable de Gestió de Persones de SUMAR, Gabriel Llagostera, apunta que “el marc laboral està més pensat pel personal d’un ajuntament que el d’una residència” i posa d’exemple les vacances que hi ha els mesos de juliol, agost i setembre, on s’ha de contractar gent nova i això pot comportar desavinences amb alguns avis. “Són drets del personal i els respectem, i intentem negociar petites millores” afegeix Llagostera.

SUMAR “Ens vam trobar una residència molt organitzada i orientada a les necessitats dels treballadors i no tant a la dels usuaris”

Pel que fa a les instal·lacions, s’han trobat amb un edifici nou i un d’antic. El segon els hi porta més problemes tècnics, però el manteniment estava subcontractat a una empresa externa, cosa que alentia les reparacions, per això han decidit posar-hi una persona de la seva plantilla per a resoldre les avaries del dia a dia. Com informa el responsable d’Administració i Finances i Manteniment, Salvador Peña, “està previst fer millores de sostenibilitat energètica i confort dins el pla d’inversions”. Aquest pla d’inversions serà de 300.000 euros aportats per l’Ajuntament i que aniran adreçats a la creació d’una unitat per a trastorns de conducta annexada a l’edifici nou de la residència. La inversió també servirà per a renovar llits, maquinària i mobiliari.

En el terreny del servei, quan SUMAR va arribar va demanar una inspecció d’ofici a la residència a la Generalitat per saber cap on orientar les millores des d’un punt de vista tècnic. “L’acta d’inspecció és el nostre full de ruta per assolir els estàndards de qualitat de la Generalitat” explica Mariona Rustullet, responsable de l’àrea tècnica.

Sobre la polèmica amb els treballadors, el responsable de Gestió de Persones de SUMAR, Gabriel Llagostera, defineix la relació com “en general bona, molt cordial”. També comenta que hi ha hagut tres expedients sancionadors del total de 50 treballadors. Sobre la queixa de l’aprovació de dies de lliure disposició que ens han explicat els treballadors unes línies més amunt, no ho neguen però no els hi consta com una tendència habitual. Llagostera defensa que “dels 50 treballadors n’hi ha 11 de baixa cada dia i això dificulta molt la gestió”. Tenen molt clar que les baixes són plenament justificades, però opinen que els compliquen la distribució de personal. L’empresa considera que fins que no es pot assegurar una substitució i que el servei quedi cobert, no es poden modificar els horaris.

“L’acta d’inspecció és el nostre full de ruta per assolir els estàndards de qualitat de la Generalitat"

Des de SUMAR pensen que “les coses estan anant bé amb els treballadors” tal com apunta el seu director general. Defensen que episodis com els de l’assemblea general suspesa són afers puntuals. Li volen treure ferro a l’assumpte i celebren que les relacions amb els treballadors actualment siguin bones.

Val a dir que des de fa uns mesos el càrrec de directora de la Residència de Can Comelles està vacant i de moment aquesta tasca la desenvolupa una persona de SUMAR que manté bona relació amb els treballadors. El director general Estanis Vayreda explica que “hem fet moltes entrevistes perquè és una residència gran i important així que volem trobar el perfil adequat, però esperem trobar un director/a en unes setmanes”. 

 

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article