El Festival LOLA d'Esparreguera resisteix després de 16 edicions d’apostar pel teatre professional de petit format i la nova dramatúrgia

Diumenge 18 de novembre es farà la darrera funció de l'edició 2018 al Teatret

Cultura, Esparreguera, A fons

Festival LOLA 2018, 16a edició
Festival LOLA 2018, 16a edició

El Festival LOLA segueix apostant pel seu format original i oferir als espectadors una programació professional variada però fonamentada en el petit format i en la nova dramatúrgia, seguint les petjades de l’enyorada actriu Lola Lizaran i Merlos, que li dóna nom. «Amb petits actes, com aixecar un teló, cada dia aconseguim mantenir viva l’esperança, la cultura i la vida. Sovint ens volen callats, uniformats, políticament correctes i conformistes… No sabem que és això. Impossible! El teatre ens provoca, ens estimula i ens acompanya. Per molt que pintin maldades, no hi renunciarem mai.», anunciaven en el seu manifest com a tret de sortida.

Cada any un dels espectacles l'ofereix la companyia organitzadora del Festival, Tramateatre, amb la participació d'algun professional; en aquest cas ha estat el primer espectacle del cicle, «Passatge Gutenberg», amb text de la dramaturga barcelonina Lluïsa Cunillé i direcció de l’esparreguerí Gerard Bidegain, graduat en dramatúrgia i direcció teatral per l’Institut del Teatre, muntatge que va haver de prorrogar en dues funcions més a banda de les cinc programades inicialment dins del LOLA. L’espectacle comptava amb la interpretació de tres actrius de Tramateatre Anna Mestre, Laura Seró i Uxia Campo, qui debutava amb aquesta funció. «El text és complex, ple de capes i condueix a múltiples interpretacions; vivim en una dictadura de l’argument i del text, i això ens posa, com a espectadors, en un lloc aparentment incòmode.», explicava Bidegain. L’espai escènic, obra de Rafa Haro, i l’ambient sonor de David Rebollo, oferien als espectadors un marc ideal per a desenvolupar escènicament els enigmes de Cunillé. El director es mostra «molt satisfet de la feina feta per part de tota la companyia. Hem pogut gaudir de tres personatges molt potents, cadascun amb el seu caràcter entranyable.»

El Festival ha continuat amb l’espectacle «Sembla que rigui», escrit per Mont Plans i Òscar Constantí, on la intèrpret era la pròpia Mont. Acostumats a veure-la sempre fent comèdia, sorprèn gaudir d’aquesta gran actriu en un monòleg dramàtic que, tot i el seu punt d’ironia fina, sacseja als espectadors i els fa plorar tant pel drama contingut com per l’humor latent. No és fàcil fer un espectacle al voltant de la mort, però Plans ho ha fet i amb nota. «Costa trobar festivals i teatres que vulguin arriscar-se a programar-nos aquest monòleg; sort de llocs com el LOLA, que aposta per aquestes propostes i ens dóna un espai», va exposar la Mont. La funció, que es va dur a terme al Patronat, va comptar amb força afluència de públic tot i el dia plujós que feia i va acabar d’una manera ben emotiva: la Mont va explicar que ella no fa misses per recordar a les actrius que han traspassat, sinó que els dedica les funcions; la d’Esparreguera la va dedicar a la Lola Lizaran, actriu molt admirada per la icona de La Cubana.

La programació va seguir amb «Les Glòries Cabatereres», en dues funcions especials al Teatret en el marc del 18è aniversari d’aquesta sala de petit format d’Esparreguera, seu de Tramateatre i origen del Festival. «Les Glòries», Marta Bernal i Glòria Martínez, són irreverents, boges i molt divertides. Era el primer cop que es feia cabaret dins del LOLA, i va ser tota una efemèride. Les dues funcions eren plenes a vessar i la ironia i comicitat d’aquestes dues artistes va enlluernar al públic amb el seu xou políticament incorrecte ideal per celebrar l’aniversari del Teatret (i la seva majoria d’edat!) i la Castanyada.

El festival va comptar amb un espectacle ideal per revisar quin és el grau de polidesa de la nostra llengua parlada. Els espectadors van poder gaudir al Patronat Parroquial de «Paraules d’amor», de Joan Ollé, on es tracta des de l’humor la irrupció dels barbarismes en la llengua catalana. Les actrius Blanca Garcia-Lladó, Laura Pujolàs i Gal·la Sabaté van protagonitzar el passat diumenge 11 de novembre aquest aplaudit muntatge sobre la correcció de la llengua en ple any Fabra i ens evidencien que, com diu l’autor, «Catalunya és el lloc d’Europa on pitjor es parla el català». El muntatge compta amb la codirecció d’Iban Beltrán, qui ja ha participat en altres edicions del LOLA. La funció va ser molt concorreguda, amb prop de 120 espectadors al Patronat, els quals de ben segur que mai no havien sentit tants barbarismes seguits.

La programació d’aquest 2018 finalitzarà el diumenge 18 de novembre amb una funció única d’«Assaig sobre la lucidesa», de Saramago, al Teatret. L’adaptació és deJumon Erra i la direcció escènica de Roger Julià, amb la interpretació de Júlia Santacana, Elena Fortuny, Jacob Torres, Xavier Frau i Xavier Casan. Assaig sobre la lucidesaés la segona part de la cèlebre Assaig sobre la ceguesa; obra amb la qual José Saramago va un pas més enllà en la seva mirada crítica als mecanismes del poder i posa en el punt de mira la corrupció del sistema democràtic.

Amb aquest espectacle sobre José Saramago el LOLA abaixarà el teló d’una edició 2018 que la direcció artística, a càrrec de Gerard Bidegain i Carme Paltor, valoren molt positivament. Haurem d’esperar al 2019 per seguir gaudint d’una de les mostres de teatre professional de petit format amb més trajectòria del país.

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article