La Passió d'Esparreguera 2018 es prepara per obrir el teló

Cultura

Ja fa uns mesos que la direcció escènica de l'espectacle de La Passió d'Esparreguera, conformada per Vicky Alvelo, Gerard Bidegain, Olivier Grau, Oriol Martínez, Marc Matalonga i Carles Reynés, estan treballant en la temporada 2018, que s'estrenarà el proper 4 de març. La direcció repeteix, per segon any consecutiu, al capdavant de l'espectacle, del qual aquest diumenge 21 de gener s'iniciaran els assajos amb el poble. Com cada any, els diferents equips que fan possible el drama treballen per introduir-hi novetats i millores. La temporada passada, a banda de la renovació escenogràfica d'alguns quadres i de canvis en el vestuari, va destacar-ne la tasca de recuperació de bona part del text original del poeta esparreguerí Ramon Torruella i Satorra (1913-1968), que havia perdut el seu estil amb modificacions i afegits posteriors a la seva mort.
Enguany, la direcció anuncia que, entre altres novetats, s'ha unificat el personatge de Samuel (matí) amb el de Benjamí (tarda) -de manera que tindrà continuitat durant tot el dia-, hi haurà una renovació de l'escenografia del Convit de Betània i la incorporació d'un quadre plàstic sobre la Multiplicació dels pans i dels peixos, que torna després d'unes temporades sense fer-se. A més, és una temporada important actoralment, perquè hi ha renovació en bona part dels personatges, com és el cas del mateix Jesús, que assumirà l'actor Edmon Reynés, substituint Manel Llopart. També hi ha nous actors per posar-se a la pell del pretor Ponç Pilat (Ernest León), Maria Magdalena (Queralt Sáez), el saduceu Samuel (Jordi Monné), el rei Herodes (Carles Serrat), l'apòstol Sant Joan (Gerard Sancho), Josep d'Arimatea (Miquel Santiveri), el centurió Venanci (Jaume Navarro Tovar), Annàs (Carles Reynés) i l'apòstol Tadeu (Juanma Benavente), entre d'altres.
Aquesta serà la primera temporada d'Oriol Plans en solitari al capdavant de la direcció musical de l'espectacle, substituint el director sortint Juan Jurado; i també el primer any que la JOCPE -recentment refundada com a Sparagaria Orquestra- no participarà a les representacions. Ho han fet durant tres temporades consecutives, aportant músics de reforç a l'espectacle sense cost per a l'entitat fins que fos necessari, per tal d'assegurar la música en directe al drama. Aquesta temporada l'Escola Municipal de Música i Dansa d'Esparreguera es coordinarà amb la direcció musical de La Passió per a aportar alumnes que toquin la música del mestre Borràs.
Com cada temporada, un dels moments més emblemàtics és la presentació del cartell. Enguany es va produir el passat 19 de novembre a la plaça de la Pagesia, en una festa amb parlaments, vermut i música en directe. El disseny del cartell 2018 ha recaigut sobre Olivier Grau, qui ja l'havia elaborat en temporades anteriors. Aquest any, Grau ha optat per donar protagonisme a una imatge de l'espectacle, concretament al quadre plàstic de la Verònica (acte IV). Amb aquesta fotografia d'un vermell roent vol reivindicar la teatralitat de La Passió, alhora que ressalta un element del drama com ho són els claus amb què els romans van clavar a la creu a Jesús de Natzaret. El predomini de les xifres "2018" es combinen amb una cèlebre estrofa del text de Torruella, amb la idea de plasmar en el cartell el treball de recuperació del text original de l'autor i la seva dignificació. També en destaca el nom del compositor de la música original, Josep Borràs Farrés (1929). Olivier Grau en serà el dissenyador durant les temporades vinents, seguint la mateixa estètica i ressaltant episodis d'aquest immortal espectacle que cada temporada encisa el públic vingut d'arreu.
Caldrà veure com es desenvolupa la temporada no només qualitativament, sinó també quantitativa, després d'una baixada de públic generalitzada a les passions catalanes durant els darrers anys. De ben segur que el públic no es deixarà perdre aquesta joia del teatre popular i tradicional català, un dels bressols de la nostra cultura i identitat que, any rere any, tira endavant prop d'un miler de col·laboradors.

Comentaris


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article